Podróże kształcą; podróż przez samoświadomość i doświadczanie zmiany tym bardziej! Rozwój jest podróżą, a zatem,  jak w każdej,  możesz poczuć zmęczenie, możesz zabłądzić, możesz stwierdzić , że nie jesteś dość przygotowany.  Jednak pomimo, że jesteś poza strefą komfortu – nie rezygnuj!  Kiedy zaczynasz działać, zmiana się dokonuje, jest nieuchronna.

Kto nie wierzy we własny rozwój, ten na zawsze pozostanie szarym przechodniem

(Johann Wolfgang von Goethe)

Warunek 5 – ROZWÓJ

Rozwój dla każdego będzie oznaczał co innego – dla jednych opanowanie języka, dla innych opanowanie emocji; to, co dla jednej osoby będzie rewolucją (np. zmiana pracy czy zawodu) dla innej będzie naturalną koleją rzeczy.  Nie zmieniając się, nie rozwijasz się. Zmiany są nieodłącznym elementem naszego życia, chodzi o to żeby przeprowadzać je świadomie.

Czego możesz spodziewać się na tym etapie?

Można powiedzieć, że już nic nie będzie takie, jak dawniej 🙂

Ty się zmienisz, Twoje otoczenie to dostrzeże i,  jeśli Twój wpływ będzie inspirujący (a zakładam, że tak!), dużo rzeczy wokół zmieni się. Dotrzesz tam, gdzie chciałaś/łes znaleźć się, osiągając cele które sobie wyznaczyłaś/łeś, wspierając się na własnych talentach, umiejętnościach, zasobach, własnej wiedzy i doświadczeniu.

Jak wspierać proces zmian?
  1. Inwestuj w swój rozwój – czytaj, bierz udział w spotkaniach, kursach, szkoleniach, które rozwijają cię. Koncentruj się jednak  na tym, co najważniejsze i  w istotny sposób wpłynie na zmianę i rozwój.
  2. Zadawaj sobie i innym inspirujące pytania (p. książka „Myślenie pytaniami”)
  3. Wykorzystuj okazje, aby zrobić coś inaczej, niż do tej pory. Np. przesiądź się z samochodu na autobus, zmień sposób przeprowadzania rozmowy z osobą X, albo inaczej rozwiąż rutynowy problem. Zaobserwuj (i zanotuj) swoje reakcje,  doznania i odkrycia.
  4. Ćwicz szersze spojrzenie i twórcze poszukiwanie rozwiązań. Kiedy zdarzy się sytuacja, którą w pierwszym odruchu ocenisz jako złą, niekorzystną, trudną, powiedz sobie: „dobrze się stało, ponieważ….” i następnie spisz wszystkie argumenty za oraz możliwe okazje, jakie ta niechciana sytuacja stwarza.
  5. Wybierz odpowiadający Ci sposób wyciszania się (np. medytacja) i stosuj go jak najczęściej, najlepiej codziennie.

6 warunków osobistej transformacji – cz. 1
6 warunków osobistej transformacji – cz. 2
6 warunków osobistej transformacji – cz. 3
6 warunków osobistej transformacji – cz. 4
6 warunków osobistej transformacji – cz. 6